Круиз по Нил, Египет



Добре дошли на круиз по Нил!

Египет е една изключителна страна, предлагаща необятни възможности за екскурзии и почивки през цялата година. Ако обаче искате да се пренесете в света на Древен Египет, най-добрият вариант е да се възползвате от круиз по река Нил - голяма част от най-интересните места са разположени по бреговете й между Луксор и Асуан. Всяка река има история за разказване и Нил не е изключение. Плавайте по водите на блажен речен круиз и ще видите древни пейзажи, които са се променили малко откакто фараоните управляват земята. Момчетата къпят магаретата си в реката, земеделските стопани обитават земята си с мотики, а семействата живеят по бреговете в традиционни тухлени къщи от кал, точно както правят 5000 години.

Могъщият Нил е с дължина  от около 6850км.  и  протича  от езерото Виктория в Уганда до Средиземно море близо до Александрия, Египет. За разлика от повечето реки тече от юг на север. Водосборният басейн попада в територията на 9 африкански държави (Руанда, Кения, Танзания, Бурунди, Уганда, Етиопия, Еритрея, Судан и Египет). Египет е описван като „дарът на Нил“, а да плаваш покрай вечните зелени брегове на реката, означава да разбереш защо древните египтяни са я боготворили. Срещу нейните брегове се намира житницата на нацията: нива от царевица, люцерна, пшеница, захарна тръстика и сусам. Това постоянно пулсиране, което чувате като сърцебиене, е звукът на напоителни помпи. Не е изненадващо, че селското стопанство е втората по големина индустрия в региона след туризма. В исторически план Нил е имал три сезона: пълноводие, земеделие и прибиране на реколтата. След откриването на високия язовир Асуан през 1971 г. дълбочината на реката е регулирана в зависимост от нуждите на навигация и напояване.

 Кораби  са плавали по река Нил още преди хиляди години, не само за търговия, но и за удоволствие. Клеопатра и Юлий Цезар запечатали своя исторически съюз, като пищно преминали по река Нил, а викторианските туристи се нахвърлили на традиционните ветроходни баржи и по-късно, пароходни кораби, в търсене на древните съкровища на Египет. Днес реката може да не е от жизненоважно значение за транспортиране на стоки, но все пак остава един от най-романтичните начини да видите основните акценти от древността. Ще намерите не само гробниците и храмовете в близост до Луксор, Едфу, Ком Омбо и други места, но забележителностите и звуците, които ще срещнете покрай реката, са прозорец към свят, който в много отношения е останал непроменен от времето на фараоните.

Огромните океански лайнери и модерните кораби за развлечения нямат място на плавно движещия се Нил. Вместо това водните пътища са украсени с традиционни фелукаси и ветроходните кораби, използвани за превоз на туристите наоколо. Повече от 280 кораба са акостирани във водите между Луксор и Асуан, районът на най-добре запазените паметници на Древен Египет. Круизът е най-лесният начин за посетителите да се докоснат до река Нил и известните храмове и гробници, които я обграждат: Луксор, Карнак, Ком Омбо, Едфу, Долината на кралиците и Долината на царете.




Кога е най-доброто време за круиз по Нил?

Може би най-доброто време за круиз по Нил са месеците май и септември – температурите са високи, но не прекалено, тълпите туристи са умерени, а цените приемливи.  Подходящо време за круиз по Нил е и  периодът между октомври и април. Не е прекалено горещо, което е важно, тъй като по пътя ще посещавате огромните храмови комплекси и гробници, където трудно ще намерите сянка. Минусът е, особено през зимните месеци, че вечер температурите рязко падат.  Горещината в Асуан и Луксор е най-силна през лятото и не се препоръчва да пътувате през пиковите месеци от юни до август. Средната температура се движи над 40 C на сянка, а още по-горещо е, когато сте в някоя от гробниците.



Какво може да посетите по време на Круиз по Нил?

Круизите по река Нил с продължителност от три до седем нощи са част от повечето пакетни турове до Египет. Едни от най-популярните варианти са 3 и 4 дневните круизи, който се движат между египетските градове Асуан и Луксор и спират на някои от на-интересните и важни обекти и атракциите между тях – Луксор , храма Карнак, Дейр-ел-Бахри, Долината на царете, храм Хатшепсут, Едфу, Ком Омбо, Асуан с Високата стена на Насър, Незавършения обелиск и храма на Изида. При някой от тях срещу допълнително заплащане се предлага и полудневна автобусна екскурзия до приказния Абу Симбел са посещение на  двата храма – Големият Храм посветен на Рамзес  II и по-малкият храм посветен на жена му Нрфертари.


Ето и някои от най-интересните места, който да посетите ако решите да се включите в круиз по Нил:


Храмът на Карнак


Карнак е изключителен комплекс от светилища, павилиони, пилони и обелиски, посветени на боговете Амун Ра, Мут и Хонсу, но същевременно е имал за цел да донесе по-голямата слава на фараоните. Обектът обхваща повече от 2 кв км, а в основата му е храмът на Амун, земният „дом“ на местния бог. Изграждан, разширяван, украсяван, демонтиран и реставриран в продължение на около 1500 години, Карнак е било най-важното място за поклонение в Египет през Новото царство. По-голямата част от онова, което можете да видите, е построено от около 30 фараони от династиите царували в периода 1570–1090 г. пр. Н. Е.. Всеки от тях е отделял голяма част от богатството си, за да поддържа жив култа към Слънцето, Луната, Земята и всичко, което те са определяли като възвишено , а по този начин да остави и своя отпечатък в това най-свещено място, което е било наричано Ипет-Сут, което означава „Най-почитано място“. По-късно и други фараоните са възстановявали и разширявали комплекса, както са направили и Птолемеите и ранните християни. Колкото по-навътре навлизате в комплекса, толкова по-стари са структурите.

Комплексът е доминиран от големия храм на Амун-Ра - един от най-големите религиозни комплекси в света - с известната си Хипостилна зала, която има 134 колони с йероглифи, над 450 статуи и 10 сфинкса и е най-голямата стая на религиозна сграда в целия свят.  До него се намират други два огромни храмови комплекса, посветени на съпругата на Амун- Мут и синът им Хонсу. На север е храмовият корпус Монту, който почита местния бог на войната в Тива. В допълнение към главното светилище има няколко по-малки храма и огромно свещено езеро. Павирана  3 километрова Алея на сфинксове с глава на човек някога е свързвала големия храм на Амон в Карнак с храма Луксор.  




Храмът Луксор


Създаден през стотици години от Аменхотеп III, Рамзес II, Тутанкамон и други фараони, храмът Луксор също се нарежда към едни от най-големите и най-значими религиозни центрове в древен Египет. В тогавашната Тива храмът Луксор е бил „мястото на Първия повод“, където богът Амун се е преродил за първи път по време на годишната коронация на фараона. Египтяните вярвали, че времето е безкраен повтарящ се кръг и като такъв Амун-Ра от Карнак трябва да се връща в храма Луксор веднъж годишно, за да се преражда по време на фестивала Опер. Заради това двата храма са били свързани с Алеята на Сфинксовете – 3км свещен път обградане от сфинксове с човешка глава и тяло на лъв.  В единият му край е бил Храмът на Луксор, а в другия- храмът Карнак, където се е намирала и величествената статуя на Амун.

В древни времена храмът би бил заобиколен от лабиринт от каменни къщи, магазини и работилници, но след упадъка на града хората се преместват в тогава частично покрития храмов комплекс и изграждат своя град в него. През XIV век в един от вътрешните дворове дори е построена джамия за местния шейх Абу Ал Хагаг.  Разкопките започнали през 1885г. са  разчистили  останките от селото , за да разкрият пред очите ни величествения храм, само джамията е оставена и възстановена след пожар. Достъпът до храма е през пилона на Рамзес II, охраняван от две масивни статуи на Рамзес II, които са обградени от още четири стоящи статуи на краля. Първо ще стигнете до двора на Рамезес II, изпълнен с колони  и статуи. Между колоните в южния край на двора Рамзес II е поставил колосални статуи на себе си до фараона Аменхотеп III, който е отговарял за изграждането на част от храма. Това е бил неговия начин да се асоциира с известния си предшественик, споделяйки отговорността за изграждането на този грандиозен храм. Въпреки това, точно преди честването на първия си юбилей на тридесетата му година, той е заличил името на Аменхотеп III от всички статуи и ги е заменил със собственото си име, изтривайки и усвоявайки идентичността на по-ранния цар. Тук може и да видите джамията Абу Ел-Хагаг, която функционира и до днес.

Ако продължите пеша, ще стигнете до голямата зала на колонадата, която е построена в края на царуването на фараон Аменхотеп III. Той е починал преди да бъде завършена, така че конструкцията е била довършена от Тутанкамон, който също се е заел с декорирането на по-голямата част от вътрешните стени. По времето на Тутанкамон Залата на колонадата е имала покрив, изработен от каменни плочи. Той се разпада през първия век преди Христа и тези камъни са били използвани повторно в други сгради около храма Луксор през средновековието. Много от страничните стени на храма също са били съборени и използвани за строителни материали.




Долината на царете


Западният бряг на Луксор е бил мястото на царски погребения от около 2100 г. пр. Н. Е., но именно фараоните от периода на Новото царство (1550–1069 г. пр. Н. Е.) избират  тази изолирана долина, доминирана от планинския връх Ал Курен (Рогът) за мястото на своето царско погребение. Местоположението не е избрано случайно - фараоните са били погребвани на същото място, където слънцето залязва всеки ден, предвещаващо края или смъртта на деня. Някога наричана Величественият некропол за милиони години на фараоните, Долината на царете има 63 великолепни царски гробници, сред които са тези на Тутанкамон, Сети I и Рамзес II, както и на кралици, високопоставени служители и други представители на елита от трите династии на Новото царство.

Гробниците свидетелстват за сложна подготовка за другия свят, в който на хората е обещано продължаване на живота, а за фараоните се е очаквало да станат едно цяло с боговете. Подземните гробници са били добре снабдени с всички материални блага, от които един владетел може да се нуждае в отвъдния живот. Съкровищата - като златните маски, открити при Тутенкамон - били ослепителни, но гробниците също съдържали и по-банални неща като мебели и дрехи. В тях е имало достатъчно храна и напитки за царски празник в другия свят, както и свещени предмети, които да помогнат на починалия да постигне вечен живот.

Гробниците са пострадали силно от иманяри и наводнения, а през последните години и от  масовият туризъм: големият брой посетители са повлияли на релефите и стабилността на направените картини върху мазилка. Департаментът за културното наследство в Египет е монтирал осушители и стъклени паравани в най-засегнатите гробници, а също така са въвели ротационна система: ограничен брой гробници са отворени за общество. Входният билет дава достъп до три гробници, а за да видите гробниците на Тутанкамон, Сети I и Рамзес VI/V  се заплаща допълнително.



Храмът на Хатшепсут


Непрекъснатите разкопки и реставрации от 1891 г.  насам разкриват един от най-добрите паметници на Древен Египет. В Дейр Ал Бахри очите първо се съсредоточават върху драматичните варовикови скали, които се издигат на близо 300 м над пустинната равнина, само за да разберат, че в подножието на цялата тази огромна красота се намира още по-необикновен паметник,а именно ослепителният Храм на Хатшепсут.  Почти модерният на вид храм се съчетава невероятно със скалите, от които е частично изсечен. Със сигурност гледка е била още по-зашеметяваща в дните на Хатшепсут (1473–1458 г. пр. Н. Е.) - първата жена-фараон от Древен Египет. Тогава до него е водела грандиозна улица, украсена със сфинксове, а не днешния шумен туристически базар. Дворът е бил градина, засадена с екзотични дървета, храсти и цветя и малки езерца  , а на изток през Нил е бил свързан с храма на Карнак.
Наричан Джезер-джесеру (Най-светата от светите), той е проектиран от Сененмут, виден архитекст и политик , а може би и нейн любовник. Храмът е вандалиран през вековете: Тутмос III премахва името на мащехата си, веднага щом се възкачва на престола, а Аменхотеп IV премахна всички препратки към Амун. Въпреки всичко, заупокойният храм на Хатшепсут остава важен религиозен център. В него са погребвани жреците на Амун и Монту, богът-покровител на Тива. Много хора водят в него болни с надеждата, че ще бъдат излекувани. И днес по стените му могат да се прочетат надписи с молби за изцеление. В периода на ранните християни дори е превърнат в манастир, откъдето идва и модерното му име Дейр Ал Бахри (Манастир на Севера).

Дейр Ал Бахри е определен за едно от най-горещите места на земята, затова е препоръчително посещението в ранни утрини, тогава и релефите се виждат най-добре. В комплекса се влиза чрез големия двор, където все още се виждат оригинални корени на древни дървета.  Най-ниското ниво е заобиколено от парапет, украсен със скулптурни фигури на соколи. В края на тази тераса има портик с 22 квадратни колони и рампа, която ги разделя. В миналото тук са били поставени лъвски фигури и огромни статуи на Хатшепсут. На същото ниво е имало сложни и изящни релефи с изображения на военни паради,  строителни дейности и многобройните пътувания на Хатшепсут. След нейната смърт обаче, всички те са унищожени. Остават само релефите, изобразяващи Тутмос III, и сцени от изработката и транспортирането на два големи обелиски по река Нил. Голяма рампа води до двете горни тераси.

Второто ниво донякъде повтаря първото – то също има портик с четириъгълни колони и рампа към следващата тераса. На времето на него е била засадена градина с дървета и езеро. Освен релефите по парапета на рампата, са били поставени и няколко сфинкса. Встрани от портиците са изградени две самостоятелни светилища – вдясно на покровителя на задгробния живот Анубис и вляво на богинята на любовта и музиката Хатор. Отвъд стълбовите зали е разположен трискален параклис, врязан в скалата, сега затворен за обществото, с релефи на кралицата пред божествата и зад вратата малка фигура на Сененмут, архитекта на храма и както някои вярват - любовникът на Хатшепсут.

Най-горната тераса е била предназначена за провеждане на ритуали. Тя е била посветена на боговете, които покровителстват живота и земята на Египет и от всички страни е била обградена с колонади . Централната розово-гранитна врата е водела до светилището на Амун, което е било всечено в скалата и е главната част на храма. Там е изградено и светилището на родителите на Хатшепсут – баща ѝ Тутмос I и майка ѝ Яхмос.
От южната страна на храма на Хатшепсут се намират останките на Храма на Монтухотеп, построен за основателя на 11-та династия и един от най-старите храмове, открити досега в Тива, и Храма на Тутмос III, наследник на Хатшепсут. И двете са в руини.




Колосите на Мемнон


Колосите на Мемнон (известен още като ел-Колосат или ел-Саламат) са две монументални статуи, представящи Аменхотеп III (1386-1353 г. пр.н.е.) от 18-та египетска династия. Те са разположени на запад от съвременния град Луксор и са обърнати на изток към река Нил. Статуите изобразяват седналия цар на трон, украсен с изображения на майка му, съпругата му, бога Хапи (бога на река Нил) и други символични гравюри. Чрез символите на Горен и Долен Египет (папирус и лотос, символи на „двете земи“) е изобразено единството и целостта на обединен Египет. Смята се че статуите са  направени от кварцит, донесен или от Гиза (близо до днешен Кайро) или от Гебел ел-Силсиле (на 60 км северно от Асуан).  Колосите са с височина 18 метра и тежат около и над 720 тона всеки. Те са построени като пазители на комплекса на Аменхотеп III, който някога е стоял зад тях. Земетресенията, наводненията и древната практика да се използват по-стари паметници и сгради като ресурсен материал за нови структури, са причината за изчезването на огромния комплекс. С изключение на двете колосални статуи, които някога са стояли пред портите му, днес почти нищо друго не е останало от него.

Името им идва от гръцкия герой Мемнон, който е  бил убит от Ахил по време на Троянска война. Мемнон е етиопски цар, който повежда армиите си от Африка до Мала Азия, за да помогне в защитата на град Троя в битката срещу гърците. Смелостта и умението на Мемнон в битката обаче го превръщат в  герой дори сред гърците. Гръцките пътешественици, виждайки впечатляващите статуи, ги свързвали с легендата за Мемнон вместо Аменхотеп III. Египетския историк Манетон от 3 век пр.н.е. също споделя мнение, че Мемнон и Аменхотеп III  са една и съща личност.

Гръцките писатели често наричали целият комплекс Мемномиум и редовно го свързвали с магии и загадачност – много посетители твърдели, че чуват звуци от една от статуите, които те интерпретирали като пророчества.  Легендата за „Пеещите колоси“, вярването, че носят късмет и славата, че притежават пророческа сила се разпространява надлъж и шир и статуите са обект на непрестанни посещения, в това число и от някои римски императори. Мистериозните песни на полуразрушените колоси спират през 199 г., когато римският император Септимий Север заповядва да се извърши реставрация на паметника. Днес феноменът на „Пеещите колоси“ се отдава на разширяването на кварцита под въздействие на първите слънчеви лъчи.




  Едфу и храмът на Хор


Сравнително нов спрямо огромния обхват на историята на Древен Египет, Храмът на Хор в Едфу (110 километра южно от Луксор и 112 километра северно от Асуан) е задължителна спирка, ако искате да изпитате чистия мащаб и амбицията на строителите на храмове в Египет. Храмът на Едфу е един от най-впечатляващите строежи на династията Птолемей и поради младостта си - построен през II век пр. Н. Е. - това е и един от най-добре запазените храмове в Египет. Запазен е най-вече благодарение на пустинния пясък, който закрива мястото след забраната на езическия култ, храмът е посветен на Хорус, богът сокол, отмъстителният син на Изида и Озирис. Започнат  от Птолемей III (246-221 г. пр. Н. Е.) на 23 август 237 г. пр. Н. Е. на мястото на по-ранна и по-малка структура на Новото царство, храмът е завършен около 180 години по-късно от Птолемей XII Неос Дионис, баща на Клеопатра VII. При замисъла и дизайна той следва общия план, мащаб, орнаментика и традиции на фараонската архитектура, чак до египетското облекло, носено от гръцки фараони, изобразено в релефите на храма. Въпреки че е много по-нов от култовите храмове в Луксор или Абидос, отличното му съхранение помага да се запълнят много исторически пропуски. Преди двеста години храмът е погребан от пясък, развалини и част от село Едфу, които са се били разпростряли над покрива. Разкопките започват от Огюст Мариет в средата на 19 век.

Храмът в Едфу се състои от традиционни елементи за египетските храмове от времето на Новото царство, заедно с някои гръцки елементи, като например „мамиси“, която е разположена на запад от главния вход на храма (Мамиси означава „домът на божественото раждане“). Състои се от вход, двор и параклис. Стените на мамиса са декорирани със сцени, изобразяващи историята на божественото раждане на детето Хор, в присъствието на богинята Хатхор, бог Хнум и други божества, които са свързани с бременността и раждането. До  тази мамиса масивният 36 м висок пилон (шлюз) се пази от две огромни, но великолепни гранитни статуи на Хорус като сокол. Стените са украсени с колосални релефи на Птолемей XII Неос Дионис, който държи враговете си за косите им пред Хорус и е на път да разбие черепите им; това е класическата поза на всемогъщия фараон

Хипостилната зала е правоъгълна, като 12 колони поддържат покрива й, а стените са украсени с релефи от основаването на храма. От двете страни на тази зала стоят статуи на Хор от Бехдет, във формата на сокол. От лявата страна има 2 стаи: едната от тях е използвана като библиотека, която някога е съдържала голям брой ръкописи, а другата е използвана като килер или военен склад за съдовете и инструментите на Храма. Тази зала е известна като външната Хипостилна зала. Вход, отвъд първата Хипостилна зала, води към вътрешната Хипостилна зала, която също  има  12 колони, а в горната лява част на залата е може би най-интересното помещение на този храм: храмовата лаборатория. Тук всички необходими рецепти за парфюми и тамяни са били внимателно съхранявани и приготвяни, а техните съставки са изброени по стените. След като излезнете от вътрешната зала през големия централен вход, ще се озовете в  първото предверие или т.нар. Залата на жертвопринушенията , където стените са украсени с различни сцени, изобразяващи различни божества и сцени на жертвоприношения на различни царе от династията на Птолемеите. От западната страна 242 стъпала водят към покрива и фантастичната му гледка към Нил и околните полета (Покривът е затворен за посетители).

Второто преддверие дава достъп до светилището на Хорус, което включва една ниша от сив гранит, в която се предполага, че е седяла култовата златна статуя на Хорус. Пред подиума има пиедестал, където е стояла божествената ладия, в която статуята на Хорус е била изнасяна от храма по време на празници. Пред него  днес стои реплика на дървената лодка, тъй като оригиналът е в Лувъра, Париж. Светилището е заобиколено, от външната страна, с 12 стаи, където са изобразени много религиозни сцени по стените. Някои от тези стаи са използвани като складове, докато други са били посветени на различни религиозни цели. На източната стена на заграждението потърсете останките на Нилометъра, който измерва нивото на реката и помага да се предвиди идващата реколта.




Ком Омбо


Храмът в Ком Омбо е на около 50км северно от Асуан и е построен през гръко-римския период (332 г. пр. Н. Е. 395 г.) на мястото на останки от по-ранна структура от 18-та династия на Древен Египет.  Храмът е уникален, тъй като всъщност е двоен храм, посветен на Бога на Крокодилите – Собек (Sebek, Sobek), и бога на Соколите – Хорос. Първоначално крокодилът е считан за демон, плашещ народа по река Нил. Обожествяването му започнало, като опит за укротяване на крокодилите, за да се намали опасността от тях. В последствие Собек станал дори символ на плодородието по земите на Нил. Посвещението на храма на близнаците е отразено в неговия план: идеално симетричен по основната ос на храма, като от двете страни на входния пилон са издигнати статуите на боговете. Има два отделни входа, две Хипостилни зали с резби на двамата богове и две светилища. Лявата (западната) страна на храма е била посветена на бог Хорос, а дясната (източната) половина  - на Собек. Следи от повторно използване на блоковете при стоителството предполагат наличнието на по-ранен храм от периода на Средното царство, но основният храм е построен от Птолемей VI Филомотор,а по-голямата част от украсата му е завършена от бащата на Клеопатра VII, Птолемей XII Неос Дионисос. Красивото местоположение на храма на брега на река Нил е довело до ерозия на някои от предни и външни участъци, но голяма част от комплекса е оцеляла.

Двете светилища на Ком Омбо са еднакво симетрични, като всеки храм си има прилежащите вход, галерии, коридори. В храма се влиза през голямо стълбище на две нива. Входните колони са запазени почти непокътнати и могат да се видят изображения на животни, птици, плодове и хирургически инструменти. Всичко, което е останало от входния пилон е изображение на римският император Домициан (Domitian), който отдава почит на свещената триада - Собек, Хатор (Hathor) и Хонсу (Khonsu), както и дълъг текст от 52 реда с йероглифи. По-нататък впечатление правят останките на 16-те цветни колони от три страни. Виждат се и руините на олтар посредата на Ком Омбо, както и изписаното на много места име на император Тиберий. Близо до портата на Птолемей в югоизточния ъгъл на комплекса има малко светилище до Хатор, докато в югозападния ъгъл стои малка мамиси (мамиси означава „домът на божественото раждане“).  На север ще намерите дълбокия кладенец, който е снабдявал храма с вода, а наблизо е малък басейн, в който са отглеждани крокодили, свещеното животно на Собек. Пътеката извън комплекса води до новия музей на крокодилите. Заслужава си да посетите красивата колекция от мумифицирани крокодили и древни дърворезби, която е добре осветена и обяснена.



Асуан


На около 900км. южно от египетската столица Кайро, на десния бряг на река Нил е разположен един от най-интересните и колоритни египетски градове. Отбелязващ южната граница на Древен Египет, Асуан винаги е имал голямо стратегическо значение. Тази спокойна дестинация на долината на Нил, където реката е по-величествена от където и да е другаде, тече през гранитни скали и кръгли изумрудени острови, покрити в палмови гори и тропически растения. Освен това ще се изненадате да видите колко паметници и обекти този малък град може да предложи. Помислете да посетите до храма на Изида, да видите мавзолея на Аха хан и да направите екскурзия до манастира Свети Симеон. Най-слънчевият южен град на Египет е идеалната дестинация за разходка и релаксация във вълшебна културна обстановка: да се разхождате по широката пътека, да гледате фелукаси, бавно плаващи по Нил, след което да се отбиете в един от плаващите ресторанти, за да се насладите на нубийска музика и прясно уловена риба. Асуан предлага прекрасна гледка към Нил и е чудесна отправнаили крайна точка за круиз по Нил.От древни времена Асуан е известен и със своята екологична терапия: покриването на болните части от тялото ви в асуански пясък може да ви помогне да се освободите от упорити заболявания като ревматизъм, артрит, ставен оток и възпаление на кожата. Известно е също, че градският климат има страхотни релаксиращи и подмладяващи свойства. Най-добрите времена за посещение на Асуан са май и септември, лятото е прекалено горещо, а зимните температури са достигнали и до 27градуса през деня, но със студени нощи.

Градът предлага богато културно изживяване - ще се запознаете отблизо с нубийската култура и ще пазарувате подправки, сувенири и африкански ръчно изработени стоки в местния сук. Думата Асуан всъщност произлиза от древноегипетската дума Soun, означаваща сук или търговия. Тя е спечелила името си благодарение на стратегическото положение на града по търговския път, свързващ Севера и Юга на Египет.  Известен като Sharia as-Souq , местния асуански сук е най-евтиното място за закупуване на сувенири в Асуан. Разположен на около четири блока от Нил и около 7 блока успоредно на реката, базарът има изобилие от египетски и африкански стоки. Търговците продават голямо разнообразие от стоки като парфюми, фъстъци, къна на прах, сушени цветя от хибискус, подправки, тениски и сувенири в древноегипетски стил изработени по поръчка. В страничните алеи ще намерите търговци, които продават нубийски артефакти като черепи, талисмани и кошници, судански мечове, подправки и килими...

Aсуан е бил източник на много от най-дълготрайните паметници на Древен Египет и много от структурите, които ще видите на север, като храмовете на Луксор например, са построени от камъка, добит тук. Всъщност можете сами да отидете да видите някои от огромните кариери за гранит в Асуан, като не пропускате уникалния Незавършен обелиск. Със своите 1168 тона завършеният обелиск е щял да бъде най-тежък камък, който египтяните някога са изработвали. В процеса на работа обаче се е появил недостатък – пукнатина в среда е причината разочарованите каменоделци да го изоставият - и сега лежи в кариерата, отчасти все още прикрепен към родителската скала. Посещението на тази атракция определено е едно от най-добрите неща за правене в Асуан, тъй като ви дава чудесна представа за това колко много работа се е извършвала по отношение на каменоделството от тази древна цивилизация, разбира се, преди разработването на съвременни инструменти!

Друго място, което ще Ви впечатли в Асуан е високата стена на язовира Насър, преграждаща река Нил. Съвременен пример за изграждане на стурктура в огромен мащаб е Египет  е противоречивата Висока стена на язовира на 13 км южно от Асуан, с което е създадено и езерото Насър, едно от най-големите изкуствени езера в света. За нейното строителство е използван 18 пъти повече материал отколкото при най-голямата Хеопсова пирамида в Гиза например. Основното предназначение на Асуанските язовирни стени е да ограничат язовира, чрез който да се регулира неравномерното течение на река Нил, предотвратявайки ежегодните разрушителни наводнения и създавайки запас от вода, която да се използва в земеделието при засушливи периоди. Изграждането им оказва значително влияние върху икономиката и културата на Египет. Именно стоителството на Високата стена е довела и до преместването на храмовете в Абу Симбел, които блок по блок са изместени с 65 м. по - високо от оригиналното им място.

Още един от древноргипетските храмове, който се е наложило да бъде преместен от оригиналното си място заради водите на язовир Насър е храма на Изида. Целият комплекс беше преместен от първоначалното си местоположение на остров Фила, до новото му местоположение на остров Агилия. Построен в чест на богинята Изида, това е последният храм, построен в класическия египетски стил. Строежът му започва около 690 г. пр. Н. Е., като това е едно от последните места, където богинята е била почитана. Лодката ви оставя близо до павилиона на Нектанебо, най-старата част, а входът към храма е белязан от 18 м висок пилон с релефи на Птолемей XII Неос Дионис, който поразява враговете си. В централния двор на храма на Изида, се намира мамиси (мамиси означава „домът на божественото раждане“) посветена на Хорус, син на Изида и Озирис. Втори пилон води до Зала за хипостил, където ясно може да видите  повторното използване на храма като християнска църква -  кръстове, врязани в по-старите релефи на йероглифите, и изображения на египетските богове, които внимателно са премахнати. Отвъд лежат три вестибюла, водещи към Вътрешното светилище на Изида. Тук са се намирали златна статуя на Изида и лодката, в която статуята е била местена, но оригиналите отдавна са преместени във Флоренция и Париж и днес там е останал само каменният постамент за лодката, вписан с имената на Птолемей III и съпругата му Беренис.  Източно от втория стълб е възхитителният Храм на Хатор, украсен с релефи на музиканти (включително маймуна, свиреща на лютнята) и Бес, богът на раждането. Южно от това е елегантният, незавършен павилион до ръба на водата, известен като Киоскът на Траян („леглото на фараона“), може би най-известният паметник на Фила и този, който често е рисуван от викториански художници, чиито лодки са били акостирани под него .




Абу Симбел


При по-дългите круизи обикновено имате повече време в Асуан, което Ви дава възможност, която не бива да пропускате – наградете се с екскурзия до приказния Абу Симбел.  Той е разположен на около 280 километра южно от Асуан и на около 20 километра от границиата със Судан. Разположени на брега на езерото Насер са едни от най-ярките паметници на Египет, храмовете близнаци на Абу Симбел. Построени от Рамзес II преди повече от 3000 години, тези храмове са издържали изпитанието на времето. Историята зад Абу Симбел става още по-завладяваща, когато научите, че целият комплекс е бил демонтиран и преместен на по-високо място след изграждането на високия язовир в Асуан през 60те години на миналия век.

Храмовете на Абу Симбел са построени преди повече от 3000 години от Рамзес II, един от най-мощните владетели на древен Египет. Големият храм е посветен на боговете Амон-Ра, Ра-Харахти и Птах, но той също е издигнат, за да демонстрира мощта на Египетската империя и за вечното прославяне на Рамзес II. Малкият храм е посветен на кралица Нефертари, първата и най-обичана  съпруга на Рамесес II (той е имал осем съпруги и в зависимост от източника, около 200 деца). Изграждането на двата храма е отнело двадесет години и е завършено през 1244 г. пр. Хр.  С времето храмовете били забравени и бавно покрити с пясък. През 1813 г. Жан-Луи Бъркхард преоткрива храма, като намира горния фриз на Големия храм. Четири години по-късно Джовани Батиста Белцони успява да премахне част от пясъка и да намери входа в храма. След като пясъкът е разчистен, той се превърна в туристическа дестинация, привличайки посетители дори в края на 19 век. С изграждането на високия язовир в Асуан нарастващите нива на вода заплашват да наводнят храмовете на Абу Симбел. През 60-те целият комплекс е демонтиран, преместен на по-високо място и напълно реконструиран. За спасяването на храмовете са обединени усилията на над 50 страни и 5 години работа. Когато застанете пред храма и влезете вътре в него, е трудно да си представите, че целият комплекс някога е седял на различно място.

Докато вървите по хълма, първият храм, който ще видите, е Великият храм. Четири масивни статуи на Рамзес II гледат надолу към посетителите. Седнали до и между краката на Рамесес са членове на кралското семейство, включително неговата любима съпруга Нефертари, синове, дъщери и майка му. Една от статуите е била повредена при земетресение, като отчупената част  седи на земята пред фасадата. Вътре в храма осем статуи на Озирис, с чертите на лицето на Рамесес II, запълват първата основна камера. Има множество по-малки стаи и вестибюли, които трябва да проучите. Не е за пропускане светилището. Разположена в задната част на храма, тази малка стая съдържа статуи на обожествени Рамзес II, Птах, Амон-Ра и Ра-Харахти. Два пъти в годината, на 22 февруари и 22 октомври, първите лъчи на слънцето проникват в тази стая (дори след като храмовият комплекс е бил старателно преместен през 60-те години).

Малкият храм е храм на Хатор, посветен на Нефертари.  Терасата води към наклонената фасада, която има шест вдлъбнатини, по три от всяка страна на централната врата. Вътре във всяка има стояща фигура: четири на краля и две на кралицата. Отстрани са малки фигури на децата им - принцесите зад Нефертари и принцовете зад Рамзес. Легендата за любовта на Рамзес към съпругата му е изразена заедно с надпис: Рамзес ... направи това божествено светилище за своята съпруга Нефертари, която той обича '. Отвътре ще видите, че този храм е много по-малък от посветения на Рамсес II. Залата Hypostyle  има шест стълба, декорирани отпред със систра - музикалният инструмент, свързан с богинята Хатор - и с главите на Хатор. Зад нея са представени Рамзес, Нефертари и различни божества.

Ако искате да заснемете и двата храма с една снимка, можете да го направите от малката покрита тераса, която е разположена близо до Малкия храм.  Отнема около пет до десет минути пеша до центъра за посетители и паркинга, а по пътя ще преминете през поредица магазини за сувенири.  Както казахме е възможно да нощувате в района на Абу Симбел. Хората, които се възползват от това не пропускат да гледат шоуто Звък и Светлина или да посрещнат изгрева в храмовия комплекс.



Разгледайте нашите топ оферти за Круиз по Нил по-долу. Разчитайте на нас за професионален съвет при избор на почивка в Египет като се свържете с нас на телефон 02 850 41 15 / 0877 538 532/ 0877 538 537 / 0878 403 400 или ни пишете на office@arenatravel.bg  
 

Прочети повече

Регистрирай се за нашия бюлетин!

Не изпускайте нашите горещи оферти